Hakikat

Aku pandang kiri kanan depan belakang tiga ratus enam puluh darjah
Aku perhati
Siang malam saing berganti meninggalkan hari hari lalu
Planet mengelilingi matahri melalui orbit yang berbentuk elips
Dan aku tetap lagi perhati satu persatuya.

Hakikat--

Kita semua kau aku dia dan kalian perlu sedar dan percaya pada hakikat,
Perlu redha perlu pasrah perlu menyerah -- berserah
Bukan tak cuba untuk mencorak mengikut entiti diri sendiri bukan tak mencuba dan bukan terfikir tapi tak mampu nak ubah hakikat.
Dan kau aku perlu sedar hakikat sebenar adalah hakikat yang kau tak mampu nak ubah hakikat.

Walhal hakikatnya kau perlu yakin yang kau mampu untuk ubah hakikat.
Sampai bilanya kau hendak pasrah menyerah berserah pada hakikat?
Fikir.
Fikir lebih lagi..

Takut gentar koyak itu hakikat.
Tapi hakikatnya kau mampu kau perlu kuat.....
Sekuat harimau biskut tiger!

Haritu hari terakhir aku pandang engkau tapi engkau tak pandang aku.
Dengan berpakaian serba purple kaler kegemaran aku.
Hakikatnya aku rindu-- Jumpa lagi.

Cuma aku rindu hari hari yang kita jalani dulu.
Copyright@Hak cipta terpelihara alya hannina