Tolong jangan

Bila nanti aku yang bersalah dalam segala hal hal hidup yang mendatang,
satu je pertolongan mudah yang akan aku pinta.
Tolong jangan menyalahkan mak ayah aku. Tolong jangan.
Dorang yang dah banyak ajar aku tentang hidup tentang semua.
Dorang yang tak pernah salah dalam mendidik yang kadang kala aku pasti lelah utk semua itu.

Jadi buat kau yang taktahu segala pengorbanan mereka 
Untuk aku.
Untuk adik beradik aku.
Untuk keluarga aku.
Kau diam. Sebab kau tak pernah tahu. 
(Ini amaran tulis paling sopan aku. Satu, Tolong jangan!)

Aku ini si pendosa. Kalau mak ayah aku sendiri pun aku pernah kecewakan
inikan pula engkau. 
Sebab sekarang aku rasa macam aku percayakan diri aku sorang.
Biar aku membesar sendiri. Jumpa pelbagai ragam lalu aku sedar sendiri. Biar

Tolong jangan.
Copyright@Hak cipta terpelihara alya hannina